- Förvaltningen har möjlighet att i särskilda fall betala ut förskott till enskilda anställda för att täcka kommande kostnader för verksamheten.
- Att betala ut förskott är endast ett alternativ vid tillfällen då fakturering är omöjlig eller olämplig, exempelvis utlägg för klienter vid utflykter eller liknande.
- Ansökan om förskott i tjänsten görs via e-tjänst och attest sker i ekonomisystemet av både förskottsmottagaren samt överordnad chef.
- Förskottsmottagaren bär ansvaret att med kvitto återredovisa hela förskottssumman, antingen via kvitto och/eller återbetalning av förskottet.
- Det är av största vikt att förskottsmottagaren ber om kvitto vid varje köp.
- Om mottagaren gör utlägg som överstiger förskottsbeloppet kommer mellanskillnaden att utbetalas om det godkänns av överordnad chef.
- Ingen får betala ut eller redovisa egna förskott. Dessa ska alltid ansökas via e-tjänst.
Utländsk valuta
- Då köp gjorts i utländsk valuta bör ett kontoutdrag bifogas kvittoredovisningen för att korrekt belopp ska kunna användas i återredovisningen och inga differenser ska uppstå till följd av växelkursskillnader.
- Om detta ej är möjligt eller om du gjort köpet kontant måste återredovisningen innehålla ett underlag för växelkursen. Detta kan antingen vara ett uttags/växlingskvitto eller ett växelkursutdrag för den aktuella dagen från exempelvis Tullverkets hemsida.
Växelkurser Tullverket
Villkor för ersättning vid utlägg
Godkännande av förskott i tjänsten sker digitalt i ekonomisystemet av överordnad chef.
Vid frågor vänligen kontakta
ekonomi.sof@helsingborg.se.